Opname!
Zonder overdrijving toch wel de
belangrijkste
stap in het hele proces. Als
technicus gaat het over microfoons en hun opstelling, kabels, verbindingen, het
meest optimale opnameniveau, koptelefoonmixjes etc.
In het kader van de opname is dat weliswaar van cruciaal belang maar waar het
primair om gaat is natuurlijk het geluid, de stem, de muziek, de toon, het ritme
en de intentie van het geheel.
Sommigen hebben soms last van opnamekoorts, anderen minder. Wat is het leven
zonder af en toe een beetje gezonde spanning?
Als
de opname er is komt de vraag of ie
goed is. Soms meteen door naar het
volgende, soms
nog eens, nog een stukje, kiezen, vergelijken...
Als het technisch oké is gegaan vind ik persoonlijk iedere opname goed.
Een andere kwestie is de
opnamemethode.
Spoor voor spoor, take voor take, voor de zuiverste opnames per stem of
instrument en voor de meeste flexibiliteit met betrekking tot punchen en
dergelijke (losse stukjes overdoen). Hiermee is er namelijk geen sprake van
overspraak (geluid van anderen en andere instrumenten wat wordt opgepakt door de
microfoons).
Maar voor het extra gevoel van samenspel valt ook wat te zeggen. Misschien zelfs
onmisbaar in bepaalde gevallen. En wellicht vergt dat ook wat minder
doorlooptijd.
Een keuze in de opnamemethode hangt ook samen met het doel van de opname. Dient
het als demo of wordt het een artistiek meesterwerk of een kaskraker...
|