Masteren
Over het begrip masteren is er wel eens wat
onduidelijkheid. Het betreft in elk geval het
vastleggen op CD
of op een andere geluidsdrager. Dientengevolge ditheren
naar 16bits kwaliteit, nummers, volgorde, markers, pauzes, PQ codes, ISRC codes enz. Automatisch komen
daarbij de overgangen van het ene naar het andere nummer kijken. En de
onderlinge kleurverhoudingen.
Daardoor wordt masteren ook wel eens breed gezien. Afstand nemen van het opname- en
mixproces en na enige tijd de eindmix nog eens goed onder de loep nemen en
eventueel wat bijschaven, bijkleuren, dynamiek optimaliseren, gelijkwaardige
volumes of wat dan ook. Dat
alles in het kader van het gehele beeld van de CD.
Strikt genomen is dit een
pre-master.
Ook worden eindmixen wel eens door andere, frisse onbevooroordeelde,
onafhankelijke oren ge-pre-mastered. Voor producties die verder gaan dan een
demo is het in elk geval niet onverstandig om tussen het mixen en masteren een
zekere rusttijd te nemen. Bij intensieve projecten kan dat zo een aantal weken
zijn. Afstand te nemen en de oren en geest even terug op aarde te brengen om het
geheel weer fris te kunnen beluisteren en beoordelen.
Onder remasteren
verstaat men veelal het (hernieuwd) oppoetsen, aanpassen en optimaliseren van
bestaande opnames.
Afhankelijk van de doelstelling vindt dit onafhankelijk per nummer plaats. Als
er sprake is van een CD met meerdere nummers wordt de plaats, kleur en dynamiek
van ieder nummer in het licht geplaatst van de gehele productie. Of
het alleen gaat om het geluid wat goed op CD moet komen, of dat er uitgebreid
wordt geluisterd, aangepast en vergeleken. Bij het masteren ontstaat hoe dan ook het
eindproduct.
|