Doorlooptijd
De doorlooptijd van een productie hangt natuurlijk af van allerlei dingen zoals
hoeveelheid, complexiteit en wat al niet meer. Als alle apparatuur klaarstaat
kan een song van een paar minuten met een enkel zangspoor in een uur tijd al
uiterst acceptabel op CD staan.
Voor een artiestengezel- schap of band is een uur van opname tot CD bijzonder
kort. Het kan natuurlijk wel. Maar voor bewerking, kleuring, mixage en
pre-mastering is er erg weinig tijd. Zeker als de sporen ieder afzonderlijk
worden opgenomen...
Dat is ook zo iets. Wat is wijsheid bij opname?
De technisch akoestische voorkeur gaat uit naar opname per instrument. Los van
elkaar opgenomen. Geen overspraak, makkelijk prikken, dubben en bewerken, zuiver
te kleuren etc.
De groove kiest echter zondermeer voor de feel van het samenspel, de spelingen
van de akoestiek, de drive, live etc.
Van groot belang bij de doorlooptijd is vooral de voorbereiding. Als bekend is wat moet worden
opgenomen en men kan het (vrijwel) vlekkeloos spelen of zingen dan werkt het efficiënt. Als
nog niet helemaal duidelijk is hoe het 1 en ander moet worden ingevuld blijkt
dat vaak vele uren aan pogingen en probeersels in beslag te nemen. Tijd welke
beter aan oefenen of voorbereiding had kunnen worden besteed.
|